miercuri, 3 martie 2010

Metoda Montessori

     Am gasit de curand o noua preocupare...am gasit pe net o gramada de informatii de spre Metoda de educare Montessori. initial m-au fascinat materialele folosite si am tot cautat informatii practice despre activitatile montessori insa am gasit foarte putine, pana in aceasta dimineata cand am gasit pe you-tube doua filmulete postate de o mamica care aplica aceasta metoda si sincer mi-a placut foarte mult ideea, si daca ne ajuta Doamne Doamne sa ne mutam sa avem locusorul nostru am sa ma inspir din aceste filmulete si am sa incerc sa o educ pe cat posibil dupa aceasta metoda.




     Am sa incerc sa mai caut informatii si am sa mai scriu despre evolutia acestui proiect. In principal cred ca ar merge foarte bine metoda asta la Emi fiindca pana acum vreo luna a avut un raft al ei cu carti si jucarii si-i placea sa le ia si le punea chiar inapoi (din pacate s-a rupt si n-am mai apucat sa-i luam altul). I place sa-si aleaga singura jucariile, ii place sa-si poata lua caietul  si creioanele, sa-si aleaga cartea din care vrea sa citim. 
     Imi place la nebunie patutul si m-a mirat faptul ca este exact genul de patut pe care ma gandeam sa i-l iau Emei cand va avea camera ei si ii vom schimba patutul Singura diferenta este ca eu mi i-am imaginat  cu picioare de vreo 2 centimetri sau cu rotite (am vazut la SOS salvati-mi casa un patut pentru doi copii format dintr-un patut de genul asta cu picioruse oarecum inalte si inca un patut dedesubt cu rotile care cand este strans arata ca un sertar , o lada la pat iar cand e vremea de nani se trage pur si simplu si rezulta doua patuturi.) Mi-a placut enorm ideea si daca voi avea doi bebici sigur o voi aplica. Initial probabil voi avea doar un patut de genul celui din videoclip si cand va fi nevoie ii voi pune rotile si-l voi face la comanda si pe cel de-al doilea.
...

     Si pentru ca tot spuneam despre chestiile teoretice am sa fac o scurta prezentare a principiilor urmarite de aceasta metoda. Multumesc Lala pentru informatiile pretioase.

Copiii in educatia Montessori sunt incurajati sa lucreze independent, fiecare in ritmul lui, pe principiul „Ajuta-ma sa ma descurc singur”. Educatorul Montessori lucreaza individual cu fiecare copil, il ghideaza pornind de la interesul si potentialul fiecaruia si intervine doar atunci cand copilul are nevoie de directionare.

Rolul educatorului/parintelui este de a face legatura copilului cu fiecare material in parte, de a transmite prin miscari logice scopul inteligent al fiecarei activitati. Urmeaza apoi randul copilului de a experimenta activitatea si de a o repeta de cate ori simte nevoia. Mediul pregatit invita la repetitie, concentrarea atentiei, independenta si buna dispozitie. Materialele speciale permit copilului sa aleaga acele activitati care ii incita interesul personal.


Sub indrumarea educatoarului/ parintelui copilul acumuleaza cunostinte, facand propriile lor descoperiri, fiind astfel cultivate concentrarea, motivatia, autodisciplina si dragostea pentru a invata. Concentrarea atentiei asupra unei activitati, insotita de repetitie, este momentul cheie in cresterea interioara a fiintei umane. Perioada de lucru individual este o oportunitate excelenta pentru copil sa isi cultive importante abilitati de dezvoltare. Timp de 20 de minute pentru cei mai mici sub 4 ani si 1-2 ore pentru cei mari, copiii isi aleg activitati din cele 5 arii de dezvoltare.


Montessori se bazeaza pe rezultatele cercetarii intreprinse de Maria Montessori care a definit o filosofie a dezvoltarii umane. Aceasta a fost scanteia care a determinat, mai tarziu, influente importante in abordarile curriculare din invatamantul montessorian din intreaga lume. Ariile de dezvoltare Montessori sunt o abordare integrata a mai multor domenii, existand legaturi intre disciplinele studiate: studii ale universului fizic, lumea naturii, experienta omului. in acest fel, o lectie duce la multe altele, fiind un program de invatare individuala.


„Deprinderi de viata practica" - practical life este, intr-o mare masura, intrarea in curriculum-ul Montessori deoarece stabileste baza pentru toate celelalte lucruri de realizat. Aceasta arie a fost conceputa pentru a-i invata pe copii deprinderile de viata zilnica. Invatarea pe exemple concrete din viata reala a unor activitati, favorizeaza dezvoltarea independentei, a increderii in sine, a deprinderii de a pastra ordinea la locul de munca si de odihna, coordonarea si concentrarea. In cadrul acestei arii curriculare exista patru grupe distincte de exercitii:


-ingrijirea personala;
-ingrijirea mediului inconjurator;
-Dezvoltarea relatiilor sociale;
- coordonarea si armonia miscarii corporale.


„Deprinderile zilnice din viata practica" urmaresc formarea unui individ independent si autonom. Sunt activitati care, prin miscari repetitive, duc la o rafinare a coordonarii, la autodisciplina, precum si la o capacitate crescuta de concentrare.


Dezvoltare senzoriala - sensorial education" contine materiale specifice care sa-i ajute pe copiii in rafinarea experientelor de observare, ascultarea sunetelor, de atingere, de rafinarea a gustului si a mirosului. Cu ajutorul exercitiilor senzoriale copilul poate sa distinga, sa ordoneze, sa clasifice si sa descrie impresii senzoriale legate de lungime, inaltime, temperatura, greutate, culoare, miros. Exercitiile senzoriale si de manipulare sunt nu numai un ajutor pentru dezvoltarea si maturizarea organelor de simt (ochi, urechi, nas, limba si piele), dar si un punct de pornire pentru cresterea potentialului intelectual al copilului.


Aceste exercitii reprezinta provocari semnificative care ii fascineaza pe copii. Acestia invata mai usor: matematica - senzo – matematica, structura limbii - senzo – gramatica, notiunile de stiinta. Exercitiile senzoriale dau sens perceptiilor si dezvolta gandirea copiilor (analiza,sinteza, clasificare, generalizare). Sprijinirea copiilor pentru a compara si a clasifica reprezinta puncte importante in stimularea senzoriala si intelectuala. Mintea trebuie sa judece, sa compare, sa clasifice si sa traga concluzii. Experienta cu materialele senzoriale reprezinta pentru copii primul pas in intelegerea conceptelor abstracte invatate.


„Matematica” a fost privita de Maria Montessori ca fiind un proces mental natural care incepe de la un nivel concret si progreseaza catre un nivel abstract, fiecare copil avand un spirit matematic innascut. Scopul utilizarii materialelor de matematica in primii ani este de a pune bazele pentru dezvoltarea cognitiva si pentru a pregati tranzitia treptata spre gandirea abstracta.

Materialele matematice, specifice in educatia montessori dau oportunitatea copilului sa traga singur concluzii si concepte matematice prin observare , sortare, asociere , sa inainteze singur prin joc, cu usurinta, de la o notiune la alta.


"Limba si comunicare” este o abordare integrata care combina fonetica si notiunile de vocabular cu notiunile de gramatica si de studiere a textului literar. In domeniul lingvistic, exista o mare varietate de materiale de lectura, de pregatire, de analiza fonetica, de intelegere a sensurilor cuvintelor, materiale pentru dezvoltarea capacitatilor de receptare a mesajului oral si scris. Dezvoltarea limbajului este o preocupare a intregii pedagogii Montessori.


In Metoda Montessori, scrisul precede lectura textului, faza sensibila pentru scris aparand la varsta de 4 - 5 ani.


"Stiinte" este cea de a cincea ramura si este cadrul general pentru studierea tuturor celorlalte discipline din ariile curriculare Montessori, fiind ideea centrala in jurul careia se dezvolta si in care sunt incluse toate domeniile de cunoastere. Include notiuni de istorie, geografie, botanica, zoologie, chimie, fizica, astronomie, geologie, antropologie, muzica, arte plastice, educatie civica. Curriculum-ul de „Educatie cosmica" se axeaza pe studierea a doua componente, evolutia naturii si evolutia omului si a culturii.


Care sunt rezultatele Metodei Montessori? In urma Metodei Montessori, copiii pot atinge performante educationale mult peste nivelul mediu formate cu ajutorul jocului si intr-un mod distractiv. Ei vor fi capabili sa primeasca cu placere si cu interes sarcinile scolare chiar si sa-si asume alte sarcini. S-a dovedit faptul ca se formeaza caracterul, formarea acestuia fiind la fel de importanta ca si formarea academica.Copiii isi dezvolta o atitudine pozitiva fata de scoala si de invatare si un comportament social placut, calm si dezinhibat. Se dezvolta o curiozitate statornica si concentrare, initiativa si perseverenta, incredere in sine, simtul ordinii, abilitatea de a lua decizii, simtul responsabilitatii , deprinderi de autocontrol si autodisciplina.

post signature
 

Printesei mele cu drag Published @ 2015 by AlinaS produse de papetarie personalizate